Storytelling in de geneeskunde:een nieuwe jas wordt langzaam aangetrokken

Dat storytelling hip is in de politiek, management en in het onderwijs, is niet nieuw. Maar, storytelling is ook in opmars in de geneeskunde. Het belang van narratieve geneeskunde wordt echter al sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw erkend.  Sinds 2008 krijgt het langzaam een nieuw jasje.

Columbia University
Ziekenzorg die gebaseerd is op narrativiteit, daar gaat het om bij Narrative Medicine op Columbia University in New York. En met narrativiteit wordt dan bedoeld: met een verhaal in zich. Zorg wordt er menselijker van en effectiever. In de master kun je dan leren storytelling in te zetten in patiëntenzorg en het opleiden van nieuwe artsen en zorgverleners.
Narratieve geneeskunde kent een lange voorgeschiedenis. ‘Sinds de jaren zeventig maken we de fusie mee van patient-centered care en de toepassing van menswetenschappelijke inzichten: narratieve geneeskunde is daarvan de vrucht.’  aldus internist Rita Charon. In “Narrative Medicine, honoring the stories of illness” beschrijft zij hoe ze besefte dat het óók gaat om wat de aandoening met de patiënt doet: eenzaamheid, angst, verlies van eigenwaarde, maar ook, zoals in het boek beschreven: de angst om wat anderen kan overkomen.Er moet tijd zijn voor “het verhaal”. Juist de objectieve maten krijgen pas betekenis, zeggen Charon en andere beoefenaren van de narratieve geneeskunde, als ze worden gekoppeld en ingebed in de wijze waarop patiënten hun ziekte ‘subjectief’ beleven.

Buitenaf en binnenuit
Het is voor de arts niet alleen belangrijk om te verklaren waardoor iemand ziek wordt, maar evenzeer om te weten wat de patiënt ervaart.In een arts-patiënt-gesprek moeten twee verschillende manieren van kijken – van buitenaf of van binnenuit geïntegreerd worden.
De buitenzijde bestaat uit vragen, zoals: wat zijn de symptomen? Welke afwijkingen zijn er bij het lichamelijk onderzoek? Wat is de diagnose? De binnenkant is meer: Wat is de betekenis van zijn of haar gedrag? Een verhaal kan de arts meer inzicht verschaffen in wat de patiënt doormaakt.

Narratieve competenties
Hoe het ook zij: verhalen helpen  om op een gestructureerde manier naar het verhaal van de patiënt te luisteren en het klachtenpatroon te vertalen in een voor de patiënt acceptabel verhaal. Narrative medicine wil ook de ‘narratieve competentie’ van de zorgverlener zelf trainen: Hoe breng je de juiste chronologie aan? Hoe laat je ruimte voor onverwachte gebeurtenissen? Wat is de rol van de metafoor? Het kennen van de vele manieren waarop een verhaal  verteld kan worden, maakt het gesprek in de spreekkamer helderder. Er is nog een wereld te winnen en dat zou kunnen met verhaaltechnieken.

 

 

 

 

Kijk hier voor meer informatie over de master: http://sps.columbia.edu/narrative-medicine/tuition-and-financing

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s