Storytelling werkt ook in het brein?

Storytelling is hip en hot op het moment. De verbindende kracht van verhalen wordt volop ingezet in communicatie en organisatieverandering. Idee erachter is, dat een interessant verhaal meer aandacht krijgt dan reclame. Je boodschap moet worden doorverteld, mond tot mond of via social media. “Het verhaal vaak het enige dat het ene product nog van het andere onderscheidt” schreef John Weich in 2013 in zijn boek Storytelling on Steroids.

Het verhaal komt ook terug in zelfhulpboeken, zoals You Are a Badass: How to Stop Doubting Your Greatness and Start Living an Awesome Life van Jen Sincero en op  de blog Zen Habits van Leo Babauta. Het gaat dan niet zozeer om verhaalstructuren of motieven, maar om het verhaal dat je jezelf vertelt.

Wat?

Huh?

Ja.

De idee is dat verhalen niet alleen spelen in onze buitenwereld en ons dagelijks leven, maar ook een belangrijke rol spelen in ons brein. Je vertelt je zelf de hele dag verhalen.
Onze hersenen houden van verhalen. We zoeken voortdurend samenhang tussen eenheden van informatie – en vinden die ook. De linkerhelft van ons brein is verantwoordelijk voor het spinnen van al die verhalen. Hier wordt de continue informatiestroom geordend en georganiseerd in een overzichtelijk geheel.

Omdat we een hekel hebben aan onzekerheid, willekeur en toeval, gaan we overal betekenis aan toedichten en overal verhalen van maken. Daarom bedenken we er van alles bij als iemand niet terugbelt, bijvoorbeeld. We construeren verhalen, gebaseerd op onze ervaringen, als interpretatie van de wereld om ons heen.
Dat kan prettig zijn: als je jezelf een verhaal vertelt over je lieve vrouw, dan maakt dit verhaal jou gelukkig. Je buurman vindt jouw vrouw misschien bazig en onbeleefd en dat past weer in zijn verhaal over de werkelijkheid.

Zo werkt het ook met de sportschool. Je vertelt je zelf het verhaal dat je er toch nooit naartoe gaat. Dat je nu eenmaal niet zo iemand bent die verandert in een sportheld. Hoe los je dit op? Lees het op de blog van Leo.

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s