Queestes in speeches: hoe doe je dat?

Het menselijk brein houdt van verhalen, we zijn er evolutionair toe uitgerust. Een klein aantal verhaalmotieven ligt ten grondslag aan vele verhalen, ze komen overal terug in onze cultuur. In deze blog beschrijf ik het queestemotief en ik laat zien hoe je –heel simpel – zo’n plot kunt gebruiken in je presentatie of toespraak.

Een queeste is een zoektocht, maar niet zomaar een zoektocht, het is een langdurige en gevaarlijke zoektocht naar een persoon of voorwerp. De held van het verhaal krijgt een opdracht om een bepaalde opdracht tot een goed einde te brengen, met alle obstakels van dien. Zo’n queeste is dikwijls een vorm van initiatie: de held doet een proeve van bekwaamheid.
Queestes komen voor in sprookjes,  ook in Arthurromans waarin men altijd op zoek is naar De Graal. Ook Tolkiens In de ban van de Ring is een queeste. En ook in Nooit meer slapen, Star Wars en Paper Towns vind je het queestemotief terug.

Eigenlijk gaat het altijd als volgt:

  1. Een bestaand evenwicht dreigt verstoord te worden door krachten van buitenaf
  2. De held krijgt de opdracht om een bepaald object of een persoon van zijn zoektocht mee terug te nemen.
  3. De held wordt tijdens de uitvoering van zijn opdracht opgehouden, tegengewerkt en aan één of meer krachtproeven onderworpen.
  4. De held  overwint hij de problemen, keert terug en krijgt erkenning voor zijn daden.
  5. Een nieuw evenwicht ontstaat. 

    Maar hoe pas je dit nou toe in speeches?

  • Je zou dit alleen al kunnen doen door begrippen te gebruiken die appelleren aan een zoektocht. Beschrijf je het begin van je onderzoek als “op weg gaan” en  ” onderweg zijn” en heb je het over “de finish” dan zullen in de hoofden van je publiek de verhaal-stukken worden geactiveerd.
  • Wat ook werkt, is als je empathie weet te kweken voor je zoektocht. Dus, als je jezelf neerzet als die held die het verstoorde evenwicht wil gaan herstellen. Dat kun je doen door uitgebreid het probleem uit te leggen, de niche aan te tonen die je zou willen opvullen. Dus, goed schetsen wat het probleem is wat je op wilt lossen. En sympathie proberen op te wekken.
    Op deze manier krijgt je publiek bij jouw speech hetzelfde, bevredigende gevoel als bij andere verhalen over helden en de graal.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s