Marktkooplui: retorica in actie

Screen Shot 2016-08-22 at 17.03.48
De Bertus-bokaal

“De enige redevoeringen met waarneembaar resultaat zijn die welke door de luidsprekers van het station worden gehouden” ¬†schreef Simon Carmiggelt ooit. Dat lijkt waar: je ziet immers direct de reactie van reizigers. Ze komen in actie als ze toch naar spoor 4b moeten.

Carmiggelt vergat echter een nog oudere vorm van praktische retorica: de markt. Een koopman ziet ook direct reactie, stuurt bij waar nodig en probeert te overtuigen.
Hoewel de markt misschien een ouderwets imago heeft, zijn de zogenoemde¬†standwerkersconcoursen springlevend. Marktkooplui worden in zo’n concours beoordeeld op¬†welsprekendheid, overtuiging en originaliteit.
In Middelburg won Jan Hofstede uit Hardenberg de bokaal, die genoemd is naar Bertus de Regt, een standwerker die zo goed was dat hij met Toon Hermans werd vergeleken.

Wil je ook een keer naar een standwerkersconcours? Kijk hier voor meer informatie.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s