Leerlingen leren beter schrijven met ekster, vos en dodo

Op de basisschool leer je een opstel schrijven.Maar, blijkbaar gaat in dat proces toch iets niet helemaal lekker: 70% van de leerlingen kunnen zich niet goed schriftelijk uitdrukken aan het eind van de basisschool.
Dat moet beter, besloten Monica Koster en Renske Bouwer  van Utrecht Institute of Linguistics (OTS). En dus hebben zij de lesmethode Tekster ontwikkeld. En wat blijkt? Al na 4 maanden onderwijs met Tekster gaan leerlingen maar liefst 1,5 leerjaar vooruit, blijkt uit het onderzoek dat Koster en Bouwer de afgelopen vier jaar uitvoerden met 144 leerkrachten en bijna 3000 leerlingen. 

Schrijven met dieren
Tekster is een programma waarmee leerlingen een stapsgewijze aanpak leren, met behulp van drie dieren:Dat gebeurt aan de hand van drie dieren:

    1. VOS voor groep 6
    2. DODO voor groep 7
    3. EKSTER voor groep 8

De letters van de dierennamen staan voor de stappen in het schrijfproces, zo staat VOS voor Verzinnen – Ordenen – Schrijven. Met VOS leren leerlingen dus dat ze niet zomaar moeten beginnen met schrijven, maar dat ze eerst ideeën moeten verzinnen en deze logisch moeten ordenen. In groep 7 en 8 is er ook aandacht voor het teruglezen, evalueren en reviseren van teksten.

Test
De methode is getest in twee grootschalige experimenten, waarbij 144 leerkrachten en bijna 3000 leerlingen van 52 basisscholen met Tekster werkten. Na 4 maanden waren de prestaties van de leerlingen met 1,5 leerjaar vooruitgegaan. De toevoeging van scholing voor docenten zorgde ervoor dat zij zich beter toegerust voelden om schrijfonderwijs te geven.

Literatuuronderzoek
Om een effectieve lesmethode te ontwikkelen, verrichtten Bouwer en Koster literatuuronderzoek naar wat schrijfonderwijs succesvol maakt. Ze concludeerden uit hun analyse van eerdere studies dat doelen stellen, instructie over schrijfstrategieën en tekststructuur, feedback en interactie tussen leerlingen tijdens het schrijven de schrijfvaardigheid bevorderen. Al deze elementen zijn verwerkt in Tekster.

Proefschrift
Op 2 september verdedigen ze dit onderzoek in een dubbelpromotie bij de faculteit Geesteswetenschappen. Hier kun je het proefschrift van Bouwer en Koster lezen,
En hier vind je de Nederlandse samenvatting.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s