Is de wetenschappelijke poster dood?

 

CathelijneVanMiddelkoop_5377sam_365x548
Catelijne van Middelkoop

Catelijne van Middelkoop is sinds 1 januari  praktijkhoogleraar visual communication design aan de TU Delft. Ze doet dat één dag in de week opdat ze ook kan blijven werken voor haar eigen bureaus Strange Attractors Design en leidinggevende kan zijn van de afdeling Man and Communication bij de Design Academy Eindhoven.

Dood aan de posterpresentatie
Delta, universiteitsblad van de TU,  wijdt een artikel aan Van Middelkoop met als kop “Dood aan de posterpresentatie”.
“Een poster is in mijn optiek een eye-catcher” zegt ze, “een slimme combinatie van vorm en inhoud die in één oogopslag informatie overbrengt – en misschien een diepere boodschap als je er langer naar kijkt. De wetenschapsposters die TU-studenten nu moeten maken, vertegenwoordigen exact het tegenovergestelde: te veel informatie, vreemd gebruik van witruimte en onnodige grafische elementen”

Tja.

Op zich is “Dood aan de Posterpresentatie” lekker prikkelend. Logisch dat men een leuke, scherpe kop wil plaatsen boven een artikel met een prestigieuze, verse hoogleraar. Er klopt alleen geen hout van; ze wil de poster helemaal niet afschaffen volgens mij. Het staat in ieder geval nergens: ze pleit – in mijn ogen – voor meer onderwijs in het overbrengen van onderzoeksresultaten: “Studenten krijgen momenteel niet het onderwijs om zoiets goed te ontwerpen.Dus zetten studenten er dan maar gestandaardiseerde templates voor in, of bootsen die na in een programma als Powerpoint”

dingesen in de marge
Als het posteren altijd een verplicht nummer blijft wat je nog even snel moet doen de avond voor de deadline, dan zullen studeren inderdaad een beetje abstract gaan zitten dingesen in de marge.
Van Middelkoop vervolgt: “Studenten zijn meer bezig met vormgeving wanneer ze een filter plaatsen over hun Instagram-post, dan wanneer ze hun poster ‘ontwerpen’. Waarom zou je maanden of jaren van onderzoek over een heel specifiek onderwerp in ‘s hemelsnaam communiceren via zo’n niet-specifiek en non-communicatief medium? Dat kan zo veel effectiever!”

Rolf Hut
Rolf Hut. En één van zijn posters 😀

Rolf Hut
Wetenschapper Rolf Hut antwoordt haar in zijn blog: “Een wetenschappelijke poster is geen reclame maar een  ondersteuning bij de echte presentatie: die van de wetenschapper zelf. De figuren en grafieken op de wetenschappelijke poster zijn als powerpointslides waar naar verwezen kan worden tijdens het gesprek over het gepresenteerde onderzoek”

Hm.

Ik denk dat Rolf, die ik heel cool vind en erg hoog heb zitten, het hier mis heeft. Posters dienen vele doelen, maar ze zijn òòk een soort reclame: je zet je onderzoek immers in de etalage, je toont je aan de buitenwereld. Het wordt tijd dat we er ook eens zo naar gaan kijken op de universiteit.
Want, in academia lijkt vaak de opvatting te zijn dat je iets niet hoeft op te poetsen als de het alleen maar dient ter ondersteuning van je verhaal.Sterker nog: mijn ervaring dat mensen mooi design soms zelfs wantrouwen. Presenteren hoort er immers uit te zien alsof je er niet te veel moeite voor hebt gedaan.

We moeten eens ophouden met dusdanig redeneren vanuit de presentator. Communicatie is niet alleen zenden. Het is ook ontvangen. Posters kunnen veel effectiever, ook als ze heel specifiek zijn. Er zou een prachtig web kunnen komen waarin podcasts, blogs, posters en infographics allemaal hun eigen rol spelen. Richt je blik naar je publiek. Onderzoek het eens.

De poster is geenszins dood joh!  Hij moet alleen een ander leven gaan leiden, de 21 eeuw in.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s