Waarom ik adviseer te studeren zonder Iphone op je bureau

olifantMorgen ga ik een college geven over studiestrategie. Het college zal gaan over hoe je ‘t best de leerstof kunt aanpakken. Wat ik in ieder geval de nieuwe eerstejaars zal aanraden, is studeren zonder je telefoon bij de hand. Waarom doe ik dat?

Argument 1: multi-tasking werkt niet voor je geheugen
Het lijkt geen probleem om af en toe een appje te beantwoorden tijdens het studeren. Wel zo gezellig ook: én leren over embryonale cellen en intussen nog flirten of plannen maken ook. En op de korte termijn lijkt het niet zo’n ramp: je hebt aan het eind van de dag heus het idee dat je kunt reproduceren wat je gelezen hebt.
Echter, het kan negatieve gevolgen hebben voor je langetermijngeheugen.Je kunt de kennis morgen moeilijker opdiepen, om maar te zwijgen over volgende maand. Multi-tasken maakt het “learned it the day before the test, forgot it the day after”- veel erger.

Argument 2: je zit jezelf te pesten
Stel: je bent lekker gefocust op de tekst die je leest over de Kaninefaten. Dan kijk je eventjes op Facebook. Het lukt je zelfs om maar 3 minuten te Facebooken. Wow. Respect. Maar, daarna moet je weer terug naar de Kaninefaten. Die focus moet je helemaal opnieuw opbouwen. Je moet jezelf weer bijsturen en zorgen dat je op de weg geraakt. Dat kost energie joh. Bovendien is het elke keer moeilijker om in die focus te komen.
Het is daarom beter om in blokken van 25 minuten te werken en jezelf daarna te laten Facebooken, appen of twitteren.

Argument 3: je doet niet meer, dat lijkt maar zo
Zelf dacht ik ook altijd dat ik méér gedaan kreeg als ik alles tegelijk deed. Immers: aan het eind van de dag was mijn to-do-list- toch maar mooi afgevinkt. En ik voelde me er goed over. Dat is logisch: ik had al mijn shenanigans lekker de hele dag kunnen volbrengen: fotootje op instagram hier, likeje daar, gevatte gesprekken op whatsapp ook nog. En ook nog gewerkt. Dus, alle fijne gevoelens die daarbij horen had ik lekker gevoeld.
Maar, de grap is: je doet alles minder efficient, omdat je je zelf steeds terug op de weg moet brengen. Je doet wel veel, maar je doet het maar half.

Argument 4: de olifant en de ruiter
In zijn artikel “why I just asked my students to put their laptops away” haalt Clay Shirky de metafoor van de olifant en zijn ruiter aan. De idee is: je emoties zijn de olifant, het intellect is de ruiter. De ruiter kan ver vooruitkijken en vooruitplannen, maar de olifant is heel sterk en krachtig. Soms werken ze samen, maar als ze allebei een andere kant op willen, wint de olifant meestal.
Je maakt dus echt niet altijd zelf bewust de keuze om je aandacht ergens bij te houden als je aan het studeren bent. Je bent een ruitertje op een grote olifant. En die olifant bestaat uit pinterest, snapchat, wechat, twitter, instagram … allemaal ontworpen  om je verleiden. Alles wordt in het werk gesteld om te zorgen dat je er naar wilt kijken. Dus doe slim en maak de olifant zo klein mogelijk als je wilt dat de ruiter de baas blijft.

NB: Dit is geenszins een pleidooi tegen social media, het is een pleidooi om te zorgen dat je effectief studeert en effectief instagramt 🙂  Now, go ride the elephant!

 

bron foto: https://www.flickr.com/photos/hopemcg/1346585210/sizes/m/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s