Waar je echt rekening mee moet houden als je je Powerpoint maakt

 

slide6
te vol

Het is op zich geen gek idee om een PowerPoint te gebruiken om je colleges of presentatie te ondersteunen. Echter: een powerpoint moet niet te vol staan met informatie. Dat werkt averechts.
Dit heeft te maken met de cognitive load van je publiek. Cognitive load betekent: de capaciteit van het werkgeheugen van de mens. En dan in het bijzonder: de capaciteit om informatie vast te houden en tegelijkertijd nieuwe informatie te verwerken.
Deze Cognitive Load wordt beïnvloed door de manier waarop informatie wordt aangeboden. Natuurlijk verschilt het per publiek, maar in het algemeen geldt: te veel informatie op je slide én die dan ook nog hardop voorlezen is te veel voor de cognitive load van je publiek. Het publiek zit dan vol. Je bent hun aandacht dan kwijt en ze onthouden de informatie minder goed.

Hoe pak je het dán aan?

  • Het beste is om visueel en auditieve stimuli af te wisselen.
    Dus: iets tonen en daarna iets zeggen, maar niet tegelijkertijd.
  • Gebruik weinig woorden op een slide;
    Zelf houd ik altijd de 7×7 regel aan: 7 woorden en 7 regels. Niet meer.
  • Gebruik persoonlijke taal in je college, dus heb het over “je” en “jullie” en niet “de student”. Studenten voelen zich dan meer betrokken. En wie zich betrokken voelt, leert meer.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s