3 positieve gevolgen die goede communicatie kan hebben in de zorg:

Dat goede communicatie iets belangrijks is, weten we zo langzamerhand wel. Echter, recent is ontdekt dat goede communicatie  een gunstig effect heeft op therapietrouw en gezondheidsuitkomsten in de zorg, maar het kan ook werken als medicijn. Liesbeth van Vliet, Sandra van Dulmen, Patriek Mistiaen en Jozien Bensing schreven erover in het Nederlands tijdschrift voor Geneeskunde.

Meten is lastig
Het is nog onduidelijk welke communicatieve gedragingen precies effectief zijn en op welke uitkomstmaten ze invloed hebben. Het immers lastig om te meten.
Stel dat patiënten tevredener zijn over het contact met hun arts nadat deze een communicatietraining heeft gevolgd. Komt dat dan doordat de arts vaker open vragen stelt of meer oogcontact heeft? Komt het omdat ze de arts gewoon een leuke vent vinden? Of komt het wellicht door iets anders? In onderzoek wordt communicatie vaak gebruikt als een containerbegrip, en dat biedt weinig praktische handvatten.
Toch kwamen er drie belangrijke conclusies uit het onderzoek van Mistiaen, Bensing, Van Dulmen en Van Vliet:

  1. Informeren
    Het geven van goede, volledige informatie door dokters, is misschien wel de belangrijkste communicatieve vaardigheid voor een dokter. Het gevoel van controle bij de patiënt wordt hierdoor enorm vergroot. Zo’n gevoel van controle heeft een positief effect op fysieke reacties, zoals de bloeddruk, en op kwaliteit van leven, zo kun je hier lezen.
  2. Verwachtingen
    Liesbeth van Vliet, Sandra van Dulmen, Patriek Mistiaen en Jozien Bensing deden een systematische literatuurstudie en concludeerden het pijn kan verminderen als een arts een positieve verwachting uitspreekt.Een negatieve verwachting daarentegen, versterkt de pijn juist mogelijk een beetje.
  3. Empathie
    Tijdens medische consulten zijn patiënten vaak gespannen en angstig. Als een arts empathisch is, wordt volgens dit onderzoek het stress-reducerende mechanisme in het brein van de patiënt in werking gezet . Dit leidt tot het verlagen van deze psychologische en fysieke spanning.
    Ook empathie is moeilijk te onderzoeken en te vangen. Wat wel is aangetoond, is dat in slechtnieuwsgesprekken empathische opmerkingen als ‘U staat er niet alleen voor’ onzekerheid en angst verminderen.

Conclusie
Het manipuleren van verwachtingen, het uiten van empathie en het geven van procedurele informatie kunnen invloed hebben op de pijnbeleving van patiënten, of op andere uitkomsten zoals angst en tevredenheid.
Hoewel er nog veel meer onderzoek moet worden gedaan, kunnen we door deze literatuurstudie concluderen dat goed communiceren met een patiënt  drie dingen kan opleveren:

  • neurobiologische reacties die vergelijkbaar zijn met het effect van pijnmedicatie,
  • vermindering van angst- en stress
  •  vergroting van het gevoel van controle en van vertrouwen in wat er gaat komen (‘self-efficacy’).

 

 

 

 

 

bron foto: https://www.flickr.com/photos/gbaku/4019920791/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s