4 tips voor omgaan met een stroeve groep

In 2004 zette ik mijn eerste stappen in het onderwijs, toen ik ging werken als museumdocent bij Museum Boerhaave in Leiden. Ik gaf workshops aan middelbare scholieren over gezondheid en biologie en ik gaf rondleidingen aan allerhande groepen.
Ik moest aan Boerhaave denken toen ik  een werkgroep gaf aan een groep in september. Ze waren rustig en stil, dat was een feit, maar er was iets met ze. Ze mailden niet terug, ze zeiden niets in de les. Er was geen direct conflict ofzo, maar het schuurde.
Dat gebeurde in Boerhaave ook wel eens. Scholieren die laks me aan sloften, ongeïnteresseerde of juist vijandige blikken, meisjes die niet om mijn grapjes lachten. Ik had daar toen last van en ik heb het nu nog steeds: ik wil dat het gezellig is in mijn groep.

Ik schreef toen iets over groepen en destilleerde daaruit 4 tips. Bij dezen deel ik ze met je:

1. be the change
Laat zelf tegenover de groep het goede voorbeeldgedrag zien. Neem de studenten zoals ze zijn, toon respect, wees vriendelijk tegen allemaal en blijf dat ook.
Mensen zijn geneigd om de stemming over te nemen die de docent op hen afvuurt. Dus, als jij er staat omdat het moet en je lessen afdraait als een verplicht nummer, zullen zij dat oppikken en ook niet harder voor jóu lopen dan nodig.  Vrolijk zijn, of in ieder geval vrolijk overkomen, kan dus ook aanstekelijk werken.En daarbij geldt het oude adagium: fake it till you make it.

2. laat je zien
Zorg dat de studenten meer van elkaar (en van jou) te weten komen. Wat onbekend is, is vaak niet zo leuk. Wat bekender is, wordt vaak leuker. Als je een mens blijkt te zijn, oogst dat vaak meer waardering dan wanneer je op je voetstuk blijft staan.

3.bespreek het
Problemen gaan vaak niet vanzelf over. Het kan zijn dat studenten helemaal niet weten wat voor effect hun gedrag heeft en ook niet doorhebben wat ze doen. Dan kan het een goed idee zijn, om hen dit te vertellen. Maak het bespreekbaar. En doe dat, als het even kan, met een ik-boodschap. Dus,formuleer wat jíj wilt en waaraan jij behoefte hebt. Het voorkomt dat de ander je opmerking opvat als een beschuldiging.
justDe ik-boodschap brengt beter over wat je wilt bereiken en gaat minder in op de ergernis of belemmering die jij ervaart.


4. They’re just not that into you. So move on.

Lesgeven is soms net daten: soms heb je een vonk en soms niet. Als je stap 1 t/m 4 hebt toegepast en krijgt nog steeds geen respons …. geef het dan gewoon op. Trek niet aan een dood paard. Soms klikt het niet. Dat is helemaal niet het eind van de wereld. Move on.

picture credits: https://www.flickr.com/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s