Gesprekken oefenen maakt je een overtuigend schrijver

Overtuigend schrijven is voor veel studenten niet gemakkelijk; het is lastig om te bedenken wat je tegenstander zou kunnen zeggen. Je denken is begrensd.
Nu is uit eerder onderzoek gebleken dat discussie-opdrachten voor studenten onderling, studenten kan helpen om die grenzen te slechten, maar nu heeft Columbia University  aangetoond dat het bedenken van conflicterende meningen zorgt voor een beter onderzoek van het probleem dat je moet oplossen.

60 studenten werkten aan een opdracht. Het moest gaan over de twee burgemeesterskandidaten.Van te voren hadden ze allemaal een  lijst van problemen gekregen in de stad en een lijst van oplossingen die de kandidaten hadden voorgesteld. Sommigen van hen moesten een dialoog beschrijven tussen TV-commentatoren en sommige van de studenten werden kregen dezelfde informatie, maar moesten een overtuigend essay schrijven over de kandidaten.
En wat bleek? De dialoog-schrijvers bleken beter in het direct vergelijken van de twee kandidaten en het beschrijven van de problemen en de voorstellen van de verschillende kandidaten mèt onderbouwing.

Toegegeven, het is onderzocht bij een kleine groep adolescenten (60) die waarschijnlijk een aardig IQ hebben, maar het begin is er. Misschien is het dus niet eens zo gek om je dialogen voor te stellen.

 

Meer lezen? Julia Zavala, Deanna Kuhn. Solitary Discourse Is a Productive Activity. Psychological Science, 2017; 095679761668924 DOI: 10.1177/0956797616689248
klik
Advertisements

One thought on “Gesprekken oefenen maakt je een overtuigend schrijver

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s